Interactieve en Adaptieve audio

Laat je muziek tot leven komen

Van Adaptief tot Interactief

Muziek kan interactief, adaptief of 3D gemaakt worden. Voor sommige muzikale toepassingen voldoet de normale stereomix namelijk niet, maar is er iets extra’s nodig om het doel te bereiken. Geluid of muziek uit zich hierbij anders dan hoe de meeste mensen muziek kennen, zoals op een CD. Games, installaties, binaurale audio en interactieve concerten zijn hier voorbeelden van. Er zijn andere werkwijzes nodig voor deze producties. Wij worden graag uitgedaagd om out of the box te denken en met nieuwe creatieve ideeën te komen.

 

Voor sommige muzikale toepassingen voldoet de normale stereomix niet, maar is er iets extra’s nodig om het doel te bereiken.

 

Wij geven veel om een hoge audio kwaliteit en weten dat het beste resultaat geleverd kan worden als we vanaf een vroeg stadium kunnen meewerken aan een project. De pre-productie en opnametechniek verschilt meestal sterk van de gebruikelijkere opnames die we doen. Ook kunnen wij eventueel ervaren componisten, programmeurs en arrangeurs bij het project betrekken.

 

In Games is vaak de duur of volgorde van de muziek onbekend, soms moet de muziek bijvoorbeeld kunnen reageren op het gedrag van de speler of een andere parameter. De bewerking en gedachtegang bij het produceren van non-lineaire muziek is anders dan bij lineaire muziek. Bij de bewerking van non-lineaire muziek houden wij rekening met de toepassing waarin het afspeelt. Wij kunnen audio zo aanleveren en implementeren dat er nog gespeeld kan worden met stapeling of structuur. Op dit gebied werkt Mass Audio o.a. samen met Basecamp Games, ontwikkelaar van games en media applicaties.

 

Orkest_ontdekker

Installatie ‘De Orkest Ontdekker’, Rotterdams Philharmonisch Orkest

Geluidsinstallaties werken veelal met meerdere speakers in een bepaalde ruimte of omgeving om interactie tussen muziek en luisteraar te creëren. Voor elke installatie is er een andere beleving gewenst en wij denken daar graag in mee. Wij mixen de muziek op een dusdanige manier dat het werkt in de installatie. Dit kan een realistische of fictieve beleving zijn.

 

Steeds vaker worden interactieve elementen in concerten verwerkt. Denk aan composities die ter plekke worden beïnvloed door het publiek. Karmaflow in Concert is hier een goed voorbeeld van. Het publiek kon door te stemmen het verloop van het verhaal, en daarmee de structuur en inhoud van de compositie beïnvloeden. Wij hebben hiervoor het adaptieve audio systeem ontwikkelt.

 

Dit zijn slechts voorbeelden van een tak in de muziek die oneindig breed is. Daag ons uit met je nieuwe concepten, technologieën en games!